MNSKP: recensie Zuidelijk Toneel Romeo en Julia

By Rozemarijn • Publicaties, Recensies • 12 May 2015

scenefoto_romeojulia_11 banner

HEDENDAAGSE WORSTELING MET DE LIEFDE IN ROMEO EN JULIA VAN HET ZUIDELIJK TONEEL

Hoe kijken we tegenwoordig tegen de liefde aan? Laten we ons meeslepen of zijn we te bang om echte liefde te herkennen? Regisseur Lucas de Man (1982) laat in de voorstelling Romeo en Julia van het Zuidelijk Toneel de worsteling zien van zijn eigen generatie, met al hun dromen, verwachtingen en angsten op het gebied van liefde en intimiteit. Een boeiende voorstelling vol menselijke tragiek, waarin het publiek uitgedaagd wordt om na te denken en zich niet zomaar kan mee laten slepen. Zaterdag 9 mei was Romeo en Julia te zien in de Stadsschouwburg de Harmonie in Leeuwarden.

Romeo & Julia is de eerste in een reeks Shakespeare’s die Lucas de Man de komende jaren gaat maken bij het Zuidelijk Toneel met een team van dertigers en live muziek van Nik van den Berg en band. De livemuziek in combinatie met het lichtontwerp geeft de voorstelling een heel eigentijds karakter, maar zor
gt ook voor een bevreemdend effect wanneer de zanger de interactie opzoekt met het publiek. Kijkt het nog naar een voorstelling of is het opeens een popconcert? Voorzichtig gaat een groot deel van het publiek staan, klapt het mee. Op dit moment wordt ook duidelijk dat deze voorstelling voor een jonger publiek gemaakt is. Er ontstaat een generatiekloof in de zaal. Jonge mensen staan bijna te swingen, terwijl een oudere vrouw met haar handen over haar oren weggedoken zit in haar stoel.

Toegankelijke verbeelding

De bewerking van het stuk door Tom Blokdijk en Lucas de Man maakt de klassieke teksten zeer toegankelijk, zonder dat deze hun verbeeldingskracht verliezen. De poëtische declamaties maken natuurlijke interactie tussen de spelers niet makkelijk. Toch slagen de acteurs er in om door een zekere luchtigheid van spelen de teksten niet te technisch te brengen. Het publiek blijft geboeid kijken. In het stille spel wordt de menselijke tragiek echt voelbaar. Het moment dat Laura (Eva Meijering) beseft dat haar ware liefde Tebaldo dood is, terwijl ze hem eerst niet als zodanig herkende, klampt ze zich vast aan zijn dode lichaam. De inspanning die zij levert om het lijk van het toneel te slepen, is een van de sterkste scènes in de voorstelling.

Frisse blik

Lucas de Man laat het publiek met een frisse blik naar de thematiek van Romeo en Julia kijken. Bijvoorbeeld door op de achtergrond van de klassieke balkonscène een heftige sekspartij plaats te laten vinden en te kiezen voor een onverwacht einde. Het publiek kan zich niet zomaar laten meeslepen door de romantiek en tragedie van het verhaal, maar wordt getriggerd om bewust na te denken over hoe we tegenwoordig omgaan met de liefde.

In opdracht van het Zuidelijk toneel heeft onderzoeksbureau Dynamic Concepts in samenwerking met BNN, Parship en Avans Hogeschool een grootschalig landelijk onderzoek gehouden naar liefde en seks vandaag de dag. Durft de huidige generatie nog wel écht te kiezen voor de liefde? De onderzoeksresultaten zijn te vinden op www.kaartvandeliefde.nl.

Deze recensie is gepubliceerd op www.mnskp.nl

Tags: , , , , , ,