MNSKP: recensie Nachtgasten

By Rozemarijn • Publicaties, Recensies • 23 Apr 2015

ng banner

Nachtgasten is een unieke theaterervaring waarbij acteurs Niels Croiset, Koen Wouterse & Yorick Zwart samen met gastacteurs uit de regio in ieder theater een nieuw verhaal op de planken brengen. Op woensdagavond 22 april resulteerde dit in de Stadsschouwburg de Harmonie in Leeuwarden tot een spannende voorstelling met prachtig stil spel en dynamische dialogen.

Hoe het allemaal begon

Nachtgasten is een concept dat ontwikkeld is door acteurs Niels Croiset, Koen Wouterse & Yorick Zwart. Samen zochten ze naar een andere vorm van theater maken. Ze reisden naar New York om inspiratie op te doen. Daar kwamen ze terecht in Jazzclub Smalls, waar alle jazzmuzikanten ’s nachts na hun gig bij elkaar komen om samen te jammen. Dit bracht hen op het idee van Nachtgasten. Samen spelen, zonder dat je elkaar als acteurs hoeft te kennen.

Het concept

Bij Nachtgasten wordt er in ieder theater een nieuw verhaal gespeeld, samen met gastacteurs uit de regio. Welk verhaal ze gaan spelen, krijgen ze net als het publiek pas op de avond zelf te horen. Daarnaast heeft iedere acteur zijn eigen geheimen, die alleen voor de acteur zelf en het publiek bekend zijn. De acteurs moeten zich tijdens het spelen aan zeven regels houden, zoals het ontkennen van het publiek en geen herhaling van zetten. Tijdens het spelen kan de regie nog bijsturen door met een belletje te rinkelen of een mobiel berichtje te sturen, maar voor de rest zijn de acteurs de baas op de speelvloer.

De helden van deze avond

Op deze manier theatermaken is het aller engste spel voor acteurs. De heren van Nachtgasten benadrukken dan ook dat de acteurs echte helden zijn en dat we hen als publiek ook zo moeten behandelen (vooral zorgen dat ze na afloop niet hun eigen drankjes hoeven te betalen). De helden op deze avond waren Koen Wouterse samen met gastacteurs Ali Zijlstra, Nienke Heeg en Eelco Veenema.

Een wespennest

Het verhaal van deze avond is een waar wespennest. De acteurs spelen twee stellen, die vrienden van elkaar zijn, maar die allerlei geheimen voor elkaar hebben. De setting is dat Juliet en Peter zelf geen kinderen kunnen krijgen en Nadia hebben gevraagd om draagmoeder te worden. Vandaag hebben ze de eerste echo gehad en dit gaan ze samen vieren. Het publiek weet ondertussen wat er allemaal speelt, bijvoorbeeld dat Nadia een miskraam heeft gehad en dat de echo dus nep is; zij en haar vriend Barry op de terugreis van het ziekenhuis de auto van Juliet en Peter in de prak hebben gereden; Peter ontslagen is van zijn werk, maar dit nog niet heeft verteld aan Juliet; dat Nadia en Peter jaren geleden een verhouding hebben gehad, en ga zo maar door!

Unieke theaterervaring

Na een korte pauze, waarin de acteurs zich kunnen voorbereiden op hun rol, gaat de voorstelling van start. De spanning hangt in de lucht, want niemand weet nog hoe het verhaal zich zal ontvouwen. Het is fantastisch om te zien hoe de acteurs zoeken naar manieren om een geloofwaardige en spannende voorstelling neer te zetten. Dit resulteert in prachtig stil spel en dynamische dialogen. Soms overschreeuwen de acteurs zichzelf als ze de weg even kwijt zijn of grijpen ze te vaak terug op iets wat al uitgespeeld is, maar over het geheel genomen ontstaat er een sterke spanningsboog.

Het publiek is deelgenoot van een voorstelling die maar één keer getoond zal worden en voelt zich echt betrokken bij het spannende ontstaansproces. Nachtgasten biedt daardoor een unieke theaterervaring.

Wil je meer weten over Nachtgasten of het spelletje thuis zelf spelen? Kijk dan hier!

Tags: , , , , ,