MNSKP: recensie De Tantes – De Toneelmakerij

By Rozemarijn • Publicaties, Recensies • 26 Jan 2015

banner tantes

Afgelopen zaterdag 24 januari was De Toneelmakerij met De Tantes (8+) te zien in de Stadschouwburg De Harmonie. Een heerlijk eigenzinnige komedie vol brutale teksten van de pen van Roel Adam. Met behaarde mannen die vrouwen spelen en bloedstollende gevechten met hete pepers en liters cola.

Joris woont alleen in het familievisrestaurant. Zijn moeder is overleden, zijn vader verdwenen. Hij leest stripboeken, vreet chips en drinkt iedere dag 5 liter cola. Ongewenste bezoekers, zoals de kinderbescherming, jaagt hij weg. Tot op een dag drie tantes zijn huis binnenstormen. Zij willen het restaurant in ere herstellen en zullen die brutale Joris wat manieren bijbrengen. Daar wil Joris niks van weten, maar de tantes dreigen dat hij anders door de kinderbescherming naar een tehuis gestuurd wordt. Een zwerver, die ergens toch wel heel bekend voorkomt, lijkt bijzonder geïnteresseerd te zijn in wat er allemaal gebeurt in dat visrestaurant.

De ideale komedie

Roel Adam heeft een heerlijke komedie geschreven, die bol staat van brutale teksten en alle gewenste ingrediënten bevat, zoals misverstanden, vermommingen en voorspelbare ontknopingen. In de regie van Paul Knierim komt deze tekst goed tot zijn recht. In het begin moet de voorstelling nog wat op gang komen, maar al snel wordt het een vlotte samenloop van omstandigheden in het daarvoor slim ontworpen decor. De regie speelt ook goed in op wat kinderen graag zien: mannen die vrouwen spelen, subtiele herhalingen en gemene volwassenen die geweld aan wordt gedaan. De kinderen schaterlachen gruwelijk wanneer Tante Jo weer tegen een paal aan loopt en een tand verliest. Maar ook de papa’s om mij heen zitten stiekem gniffelend te genieten.

Verassende mannelijke gratie

De cast van De Tantes is erg goed gekozen. De karaktervolle tantes worden prachtig neergezet door Tjebbo Gerritsma Rogier in ’t Hout en Anil Jagdewsing. Ze spelen ieder op eigen manier met de vrouwelijkheid van hun personages. Verrassend is de aandoenlijke gratie waarmee Anil Jagdewsing als tante Desiree over het toneel beweegt. De wiebelende knietjes en soepele heupbewegingen zorgen ervoor dat je zijn behaarde gezicht volledig vergeet. Tante Desiree brengt ook de ontroerende laag in de voorstelling. Want hoe grappig de brutale en grove scènes ook zijn, het is eigenlijk best zielig als je geen ouders meer hebt en je je helemaal alleen moet redden. Desiree zingt hem met een liedje in slaap en hangt slingers op voor zijn verjaardag.

Lekker eigenzinnig

De uitgesproken muziekkeuze is heel bepalend voor de sfeer in de voorstelling. De filmklassiekers, zoals de openingstune van The A-Team, raken de juiste snaar, terwijl de restaurantmuziek van zoetsappige evergreens een echte stoorzender is voor het publiek, wat in een echt restaurant natuurlijk ook vaak het geval is. Alles bij elkaar is De Tantes een lekker eigenzinnige voorstelling voor jong en oud! Helaas was dit het laatste weekend dat de voorstelling te zien is, maar het zou mij niks verbazen als deze succesvolle productie van De Toneelmakerij in reprise gaat!

Deze recensie is gepubliceerd op www.mnskp.nl

Tags: , , , , , , ,